Goa en Hampi - Reisverslag uit Hampi, India van Wieger Brug - WaarBenJij.nu Goa en Hampi - Reisverslag uit Hampi, India van Wieger Brug - WaarBenJij.nu

Goa en Hampi

Door: Wieger

Blijf op de hoogte en volg Wieger

28 Februari 2015 | India, Hampi


Het zijn ellenlange verhalen hier, maar ik kan ze nog wel vertienvoudigen. Er is veel te vertellen...
4 feb.
Funky monkey in de deelstaat Goa is een fantastisch hostel. Ik ontmoet er leuke mensen die ook in dezelfde Bollywoodfilm figureerden.. Het reiswereldje is piepklein!
Funky monkey is gevestigd in een villa in een woongebied à la Aerdenhout. Geen winkeltjes dichtbij dus als je iets wilde moest je eerst minimaal een half uur scooteren. Daarom vertrok ik na drie nachtjes op de slaapzaal (dat dan wel) naar Arambol aan het strand.
Arambol lijkt op het beeld dat ik van Ibiza heb; zee, strand, feesten, spiritualiteit en een bazaar met toeristenprullaria. Een formule waar veel Russen op af komen. De zee is wel heerlijk warm en het strand prachtig. Ik had hier wel een interessante ontmoeting met een yogaleraaar maar was verder snel uitgekeken en verhuis voor de tweede keer. Ik verblijf nog een nachtje in hippyenclave Anjuna, en ga dan verder naar HAMPI !!
Voor mijn vertrek wil ik nog 'even' een doos met spullen naar Nederland sturen.

Bij het postkantoortje dat bestaat uit een krakkemikkige balie en één strenge dame en vier toekijkende medewerkers maak ik kennis met Indiase bureaucratie. De procedures zijn streng, de wachttijden enorm. Indiërs dringen continu voor. Ze zijn er heel bedreven in en het wordt gewoon getolereerd en je kunt er niets van zeggen. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het na die tweede lange ochtend op het postkantoor voor het eerst echt even hėlemaal had gehad met India!

Wat ik had moeten doen (voor degenen die ooit naar een Indiaas postkantoor gaan): wees brutaal en laat niet iedereen voorkruipen. Zorg dat je eerst een formulier haalt op het postkantoor om je gegevens in te vullen. Laat het pakje met een katoenen hoes inpakken bij een lokaal verzendbedrijf, koop een stift voor het adresseren en ga dan pas met twee copieen van je paspoort naar het postkantoor. Dat bespaart echt heel veel tijd...

Hampi
Ik wordt meestal niet erg opgewonden van ruïnes maar door goede de verhalen over Hampi ga ik er wel naar toe. Gelukkig maar want dit is echt het meest bijzondere ruïnelandschap dat ik ooit heb gezien. Een soort stenen tijdperk met markante opeenstapelingen van zware rotsen. Daartussen restanten van bouwwerken uit een oude beschaving uit de 13e eeuw die was opgebouwd om de traditionele Indiase cultuur te bewaren. Er woonden 800.000 mensen! Een metropool voor die tijd. In de 16e eeuw werd het helaas compleet verwoest door een paar idiote sultans.

11 feb.
In de sleeperbus naar Hampi kom ik Tom uit Funky Monkey hostel tegen en ontmoet Hampol. Tom is een reislustige slimme Australische jongen van 19. Hij is twee maanden onderweg met zijn wereldreis van een jaar. Hampol heeft slechts drie weken. Hij komt uit Zweden en draagt net zo'n brilletje als Harry Potter. Overal op straat wordt hij aangesproken; 'You like Harry Potter'. Hij maakt de prachtigste foto's wat hij ook voor z'n beroep doet . Hij is 23 jaar. We gaan heel goed met z'n drieën ondanks dat ik voor beide hun vader had kunnen zijn.
Hampi is avontuur, histori en vooral ongelofelijk mooi. We verkennen Hampi op brommertjes, slapen buiten bij hostel Tipi, zien de ondergrondse Momkeytempel, heel veel bovengrondse tempels en maken een lange klimtocht op zoek naar watervallen.

Het was Hampol zijn idee om de watervallen op te zoeken. Hij had het van Chinese meisjes in de bus gehoord. Het was een gevaarlijke tocht in de brandende zon met hoge gladde rotsen en diepe spelonken. Ik twijfel ten zeerste of Chinese meisjes die hadden kunnen of durven maken. Maar wij zochten en zochten....
Ik vond het al vreemd dat er niets over in lonely planet stond en dat niemand in de hostel iets van watervallen wist. Uiteindelijk vonden we na lang zoeken in de brandende zon een meertje en daar sprongen we zo snel mogelijk in . De 'watervallen' bleken lagen iets verderop te liggen. Jammer genoeg waren het slechts een paar stroomversnellingen

  • 28 Februari 2015 - 20:20

    Marjolein:

    Lieve Wieger. weer een mooi reisverslag!!
    even voor de praktische kant. we komen dus ook op 15 maart aan en wel met vlucht VY1374 uit Alicante.
    Wil jij jouw vlucht nummer nog eens door geven op app of op mail: info@insideout-styling want mijn telefoon is kapot en kan jouw berichten dus niet meer lezen.
    Hasta Luego en tot gauw, al lijkt het misschien nog ver weg voor je!
    Liefs Marjolein en Ja-Willem

  • 01 Maart 2015 - 09:46

    Connie:

    Bedankt voor het leuke verslag Wieger!
    Liefs
    Connie

  • 01 Maart 2015 - 15:07

    Richard Bosma:

    Ha Wieger, wat een andere wereld. Geniet van de verschillen. 1 wereld, maar een wereld van verschil.

    Groet,
    Richard

  • 08 Maart 2015 - 14:17

    Karin:

    Hoi Wieger. Ik lees je reisverslag nu pas. Had het per ongeluk in de wacht gezet.
    jemaakt heel wat mee in je vakantie! Lijkt me één groot avontuur. Wat gaan die maande snel zeg. Volgende week kom je al weer terug maar het is nog niet zo ver gelukkig! In ieder geval een goeie reis verder!

Tags: Hampi, Goa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Hampi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2015

Zuid India

28 Februari 2015

Goa en Hampi

07 Februari 2015

Radjahstan camelsafarie bollywood

19 Januari 2015

Agra Jaipur

16 Januari 2015

Varanasi
Wieger

Nepal en India

Actief sinds 17 Dec. 2014
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 3733

Voorgaande reizen:

17 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: