Vipassana - Reisverslag uit Kathmandau, Nepal van Wieger Brug - WaarBenJij.nu Vipassana - Reisverslag uit Kathmandau, Nepal van Wieger Brug - WaarBenJij.nu

Vipassana

Door: Wieger

Blijf op de hoogte en volg Wieger

01 Januari 2015 | Nepal, Kathmandau

Woensdag 31-12:

'As it is'.... drie korte woorden die de kern van Vipassana vormen.

De ochtendgong bij Dhamma Kitti, Kirtipur Ashram Nepal ging om 4 uur waarna het dagprogramma om 4:30 u begon. In totaal werd dagelijks 12 uur gemediteerd in de centrale meditatiehal. Er mocht niet worden gesproken of op welke manier dan ook worden gecommuniceerd. Geen telefoon, boeken of schrijfgerei. Het leven was sober met twee maaltijden en een theabreak. Vrouwen en mannen waren gescheiden en op een afgebakend beperkt terrein verdeeld. De dag eindigde om 21.30.

De ashram ligt op de noordhelling van een berg met veel bomen. Zon kreeg nauwelijks een kans. Het maakte de atmosfeer koud, donker en stil. Tijdens pauzes vormden voortschrijdende mannen met over hun hoofd omgeslagen dekens het beeld op het terrein. Uitkijkend over Kathmandu of starend naar de himalaytoppen in de verte. Anderen gingen in bed liggen slapen of naar de muur zitten staren.

'See things how they really are' is de letterlijke betekenis van Vipassana (spreek uit Vipasjannah). De techniek is 2500 jaar geleden door Boeddha ontwikkeld en bedoeld om mensen te bevrijden van hun hunkering en afwijzing, de basis van al het lijden. Het is absoluut geen religie, geloof of aanbidding van een of andere god. Vipassana is een op feiten gebaseerde techniek op basis van de 'law of nature' Het is tevens het begin van Dhamma, de door Boeddha ontwikkelde levenskunst van liefde en geluk.

Na de vipassana heb ik rust en evenwichtigheid ervaren. Ik ben overtuigd van de techniek en de onderliggende theorie. Ik dank voorman Sri Satyanaraya Goenka voor zijn inspirerende instructie die vol was van humor en mooie anekdotes.

Er zijn vipassanacentra in de hele wereld, ook in Nederland. https://www.dhamma.org/nl/

Mijn nieuwjaarswens voor 2015: Liefde, geluk en vrijheid voor iedereen op aarde.

  • 01 Januari 2015 - 14:03

    Marjolein:

    Lieve Wieger,

    een heel mooi en inspirerend nieuw jaar, je bent al goed begonnen!
    Veel succes en mooie dingen voor onderweg
    dikke knuffel
    Marjolein

  • 01 Januari 2015 - 14:09

    Richard:

    Goedemorgen Wieger,

    Bedankt voor de update en ook voor jou een heel mooi 2015. Jij was een van de eersten die 2015 mocht ervaren.

    Geniet van de prachtige omgeving.

    Groet,
    Richard

  • 01 Januari 2015 - 16:57

    Karin:

    Hoi Wieger, allereerst een goed en zo veel mogelijk gelukkig nieuwjaar gewenst!
    Een hele ervaring rijker! Ik denk ook heel erg dat je alleen maar bij jezelf kunt komen in zo'n stilte. Lijkt me moeilijk maar achteraf heel waardevol.
    Een hele fijne verdere vakantie!

  • 01 Januari 2015 - 19:19

    Gésiena Meindertsma:

    Dank voor je verslag. Hoe voelt het nu weer te mogen praten, en weer te kunnen surfen op het web?
    Iig wens ik je een nieuw jaar zonder t ouwe, twee ogen vol vertrouwen. Ja, alles wat zogenaamd niet kan, daar wens ik je het meeste van. Xg

  • 01 Januari 2015 - 21:17

    Urs:

    Ik ken twee mensen die een 10-daagse Vipasanna retraite deden, in de Ardennen. Dus wat het is weet ik zo'n beetje, ben wel erg benieuwd naar jouw persoonlijke ervaring, wat viel tegen, wat viel mee, kwam je jezelf erg tegen, wat neem je mee voor de toekomst... daar mag je me als je weer terug bent alles over vertellen, want ik denk dat ik dit jaar ook zo'n retraite ga doen :-)
    Ik wens je voor het nieuwe jaar heel veel liefde en heel veel rust en geluk 'as it is'. Want een gelukkig mens is hij die zich niet verzet tegen 'wat is', dus laat het stuur maar los in 2015! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandau

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2015

Zuid India

28 Februari 2015

Goa en Hampi

07 Februari 2015

Radjahstan camelsafarie bollywood

19 Januari 2015

Agra Jaipur

16 Januari 2015

Varanasi
Wieger

Nepal en India

Actief sinds 17 Dec. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 3736

Voorgaande reizen:

17 December 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: